Fri frakt på alla ordrar över 499kr!

Köpvillkor

För att handla i vår webshop på www.rba.se så måste du vara över 18år. Alla försök

till bedrägeri polisanmäls.

 

1. Allmänt

 

Varje vara anges med pris inklusive moms i svenska kronor. I kundvagnen kan man se det

totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.

 

  • Alltid fraktfritt vid beställning över 499kr.

 

  • För beställningar under 499kr tillämpar vi en fast fraktkostnad på 69kr.

 

  • Full försäkring på din leverans.

 

  • Snabba leveranser, som regel så skickas din order inom 1-3 arbetsdagar beroende

på lagerstatus.

 

  • Vid längre leveranstid än 7 arbetsdagar kontaktar vi dig angående en ny leveranstid.

Du kan välja att fullfölja ditt köp eller häva köpet.

 

  • Vi använder oss av Schenker vilket innebär att du får en smsavisering när ditt

paket har anlänt till ett utlämningsställe nära dig. Hemleverans kan inte väljas.

Vill du hämta hos ett speciellt ombud, skriv detta i meddelanderutan när du

lägger din order.

 

  • Du har 14 dagar på dig att hämta ut paketet när det kommit till ditt utlämningsställe.

 

  • RBA.se levererar endast inom Sverige.

 

  • Vi kan inte garantera att de produktbilder vi visar, alltid stämmer överens i färgnyans

med den verkliga varan, då inställningarna på bildskärmen är av betydelse.

 

  • RBA.se reserverar sig för eventuella tryckfel såsom t ex pris, storlek, antal i lager

på denna webplats.

 

2. Kvitto/Orderbekräftelse

 

När du lagt en godkänd beställning så skickar vi ett e-postmeddelande som gäller som

orderbekräftelse. I din leverans får de sedan ett papperskvitto. Om du inte erhållit en orderbekräftelse inom en arbetsdag,

vänligen kontrollera att din e-postadress stämmer och hör av dig till oss så skickar vi orderbekräftelsen en gång till.

 

3. Betalning

 

Hos www.rba.se betalar du via Klarna Checkout. Klarna Checkout innehar SSL-certifikat och

uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).

Din faktura kommer från Klarna via e-post, eller med post om du valt det. Du kan välja mellan

följande betalningssätt:

 

  • Klarna Faktura
  • Klarna Konto
  • Kortbetalning
  • Direktbetalning via din Internetbank

 

3.1 Klarna Faktura

 

Vid fakturabetalning överförs din skuld till Klarna AB. Betalningsvillkor 14 dagar. Det tillkommer

ingen kostnad för Klarna faktura. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning.

Har du handlat för under 60kr tillkommer 29kr och har du handlat för 60kr eller mer

tillkommer 60kr i påminnelseavgift. Det tillkommer även en dröjsmålsränta på 24% plus

gällande referensränta. Sker ingen betalning kan fordran komma att överlämnas för

inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Du måste vara över 18år

och ha en folkbokföringsadress i Sverige för att få handla på faktura. Om du som kund inte

uppfyller Klarna ABs krav, kommer du få välja ett annat betalningsalternativ. En kreditprövning

görs vid köptillfället, vilket i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får en kopia på

kreditupplysningen per post. Denna kreditupplysning påverkar inte din kreditvärdighet och kan

inte ses av andra som begär kreditupplysning på dig som t ex banker. Weborder med

fakturabetalning kan endast skickas till den adress där man är folkbokförd.

 

3.2 Klarna Konto/Delbetalning

 

Tillsammans med Klarna AB erbjuder vi möjlighet att delbetala i din egen takt eller betala

ett fast belopp per månad. Din skuld överförs till Klarna AB. En kreditprövning görs vid

köptillfället, vilket i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får en kopia på

kreditupplysningen per post. Denna kreditupplysning påverkar inte din kreditvärdighet och kan

inte ses av andra som begär kreditupplysning på dig som t ex banker Om Klarna finner att du inte

har tillräckligt betalningsutrymme för att fullfölja betalningsåtagandet förbehåller sig Klarna rätten

att  neka din ansökan om debetalning.

 

Vid val av konto, betala i din egen takt, betalar du valfri summa per månad. Betala från

50kr/månad, minsta beloppet är beroende på av totalbeloppet på din order. Uppläggningsavgift

är 0kr. Du kan när du vill betala in hela beloppet. Det tillkommer en administrativ avgift på .

29kr/månad. Vid köp om 10 000kr är uppläggningsavgiften 0kr. Den rörliga årsräntan är 19,9%

vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22% och kreditköpspriset är 11 458kr. Antalet

deldebiteringar är 12 styck och varje delbelopp är 955kr. Exemplet förutsätter att avbetalning

sker under ett års tid.

 

 

Fast avbetalning innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Vid fast

delbetalning beräknas räntekostnaden på det totalt återstående beloppet. Det tillkommer en

administrativ avgift på 29kr/månad. Uppläggningsavgiften varierar med vald återbetalningsperiod.

 

3.3 Kortbetalning

 

Du kan välja att betala med kort utställda av VISA eller Mastercard. När beställningen görs

reserveras beloppet på ditt konto, inga pengar dras förrän varorna har skickats.

 

3.4  Direktbetalning

 

Vi erbjuder säker direktbetalning via din Internetbank, för dig som är kund hos SEB,

Handelsbanken, Swedbank och Nordea. Vid betalning slussas du automatiskt vidare till

din bank.

 

 

4. Ej uthämtade paket

 

Paket som inte hämtats ut inom 14 dagar och returnerats till RBA.se debiteras med en

avgift på 295sek, för att täcka våra omkostnader. Dessa returer ses inte som utnyttjande utav

ångerrätten.

 

5. Transportskador

 

Det är viktigt att du kontrollerar att din leverans är oskadad när du hämtar ut den. Om ditt

paket är skadat, be ombudet göra en notering om skadan vid utlämning eller vägra att ta emot

paketet på grund av skadan. Fotografera alltid synliga transportskador. Eventuell transportskada

skall anmälas omgående till RBA.se på rba@oktv.se. Om skadan upptäcks först efter paketet är

öppnat skall det omgående reklameras till RBA.se enligt ovan.

 

6. Avbeställning

 

Om du skulle ångra dig direkt efter beställning ska du kontakta oss omedelbart.

Om vi redan hunnit leverera din beställning så måste du hämta ut paketet och returnera

det till oss. Du som kund står för returfrakten. Om du inte hämtar ut din beställning så debiteras

du för att täcka våra kostnader. Se punkt 4. Ej uthämtade paket.

 

7. Personuppgiftspolicy

a) Insamling av Dina personuppgifter

Vi kan hålla reda på hur Du navigera på webbplatsen, de webbsidor Du besöker och

andra aktiviteter på denna webbplats för att avgöra vilka delar av webbplatsen som är

mest populära. Denna information används även för att leverera specialinnehåll och

erbjudande till besökare vars beteende indikerar att de är intresserade av ett särskilt

område. Vi kan även samla in viss information om Ditt operativsystem och Din browser,

för att kunna öka servicegraden. Denna information kan inkludera: Din IP-adress,

typ av browser, domännamn, antal besök, populära sökningar och referenser från

andra webbplatser. Vi behandlar alla personuppgifter som du lämnar i enlighet med

dataskydssförordningen GDPR.

 

b) Användning av Dina personuppgifter

I de fall som vi samlar in och använder Dina personuppgifter gör vi det för att driva

webbplatsen och för att leverera de tjänster som Du har efterfrågat. Vi använder

t. ex. Din e-postadress för att översända servicemeddelanden till Dig och

eventuella nyhetsbrev eller reklamerbjudande som Du har efterfrågat. Om vi samlar

in Ditt personnummer gör vi det för att öka säkerheten och för att kunna ha möjlighet

att kontrollera kreditvärdigheten.  

Vi förbinder oss att inte på något sätt lämna ut eller sälja vidare de personuppgifter som vi

inhämtar från våra kunder. Vi inhämtar bara den information som vi behöver för att kunna

behandla din order och informationen används bara av oss själva samt de partner vi använder

för att kunna genomföra köpet. Exempel på partners är Schenker och Kreditgivare samt banker.

I vårt fall Klarna AB. Din e-postadress och ditt mobilnummer används till orderbekräftelsen samt

till övrig information om din beställning. Enligt lag måste vi be dig samtycka till att vi behandlar

uppgifter om dig. Detta samtycke ger du vid köp.

 

c) Skydd av Dina personuppgifter

Vi lagrar Dina personuppgifter på säkrade dataservrar, som befinner sig i

kontrollerade miljöer. När vi överför konfidentiell information via internet, skyddas den

med kryptering, av säkerhetsprotokollet SSL (Secure Socket Layer).

 

d) Anmärkningar på personuppgiftspolicyn

Vi välkomnar Dina kommentarer rörande denna personuppgiftspolicy. Om Du anser att

vi inte följt denna policy ber vi Dig kontakta oss via e-post eller brev.

 

8. Ångerrätt

 

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt på köp gjorda via distans.

Ångerrätten regleras i Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. (2005:59)

 

Om du ångrar ditt köp så kontaktar du oss inom 14 dagar från mottagandet av produkten.

Varan måste vara i nyskick och oanvänd. Du betalar själv kostnaden för returfrakten. Du får

ett ärendenummer av oss som du skriver på paketet och skickar tillbaka. När vi godkänt att

produkten är i oförändrat skick så återbetalar vi hela summan för köpet på en gång. Du som kund

står endast för returfrakten till oss. Var noga med att paketera returen noga så att varan inte

skadas i returfrakten. Returer som skickas tillbaka till oss utan ett ärendenummer kan komma

att bli försenade i hanteringen. Om du valt fakturabetalning kommer fakturan att makuleras eller

delkrediteras. I det fall fakturan riskerar löpa ut, bör du betala denna och vi krediterar de beloppet

efter att returen blivit godkänd. Har du valt direktbetalning eller kortbetalning kommer Klarna

återföra dina pengar inom några bankdagar från det vi godkänt ärendet.

 

9. Reklamation

 

Om du fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig inom skälig tid kontakta oss. Beskriv felet

så utförligt som möjligt, gärna tillsammans med en bild. Uppge alltid ordernumret vid kontakt.

 

Kontrollera alltid att varan är felfri vid mottagandet. Reklamationsrätten omfattar ursprungliga

fel. Vi förbehåller oss rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av vara

och i sista hand återköp. Vid godkänd reklamation står vi för frakten. Som konsument

omfattas du av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt i 3 år. Köparen

skall alltid lämna en reklamation inom skälig tid efter det att felet upptäckts. Om en

reklamation lämnas inom 2 månader från det att köparen märkt ett fel anses reklamationen

alltid lämnad i skälig tid. Om du valt fakturabetalning kommer fakturan att makuleras eller

delkrediteras. I det fall fakturan riskerar löpa ut, bör du betala denna och vi krediterar de beloppet

efter att returen blivit godkänd. Har du valt direktbetalning eller kortbetalning kommer Klarna

återföra dina pengar inom några bankdagar från det vi godkänt ärendet.

 

Vid eventuell tvist följer RBA.se Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

 

 

10. Force Majeure

 

Vi händelse av krig, krigsliknande händelse, inbördeskrig, revolution, uppror, myndighetsåtgärd,

strejk, lockout, blockad, naturkatastrof eller liknande händelser kommer RBA.se att kunna tillämpa

sig av Force Majeure. Det betyder att detta avtal inte behöver fullgöras till viss eller full del. Om

detta inträffar kommer vi att försöka underrätta kunden om detta.

 

11. Användning av cookies

 

Denna webbplats använder ”cookies” för att hjälpa dig att få en personlig anpassad

Användarupplevelse och ”session-cookies” för att hantera ditt besök på webbplatsen.

Det kan t.ex. vara innehållet i din varukorg, vilka sidor du ska komma till när du följer länkar o.s.v.